ميرزا محمد حيدر دوغلات

109

تاريخ رشيدى ( فارسي )

گذاشت كه حد « 1 » غربى مغولستان است ، چون ايشان آنجا مرفه مىبودند ، بعد از وفات ابوالخير خان اولوس اوزبك به هم برآمدند ، اختلاف بسيار افتاد . اكثر پيش گراى خان و جانى « 2 » بيگ خان آمدند ، چنان كه كثرت ايشان با دويست هزار كس رسيد و اسم اوزبك « 3 » قزاق 293 بر ايشان افتاد . ابتداى دولت سلاطين قزاق از سال هشتصد و هفتاد « 4 » بود ، و اللّه اعلم ، تا نهصد و چهل . « 5 » اين مدت قزاق استيلاى تمام داشت . در اكثر اوزبكستان بعد از گراى خان ، برندوق خان بود و بعد از برندوق خان « 6 » پسر جانى بيگ خان ، قاسم خان بود . وى تمام دشت قيچاق را ضبط نمود و لشكر او زياده از هزار هزار « 7 » شد . غالبا بعد از جوجى خان در آن يورت از وى عظيم‌تر نبوده باشد . بعد از وى پسرش مماش خان بود . بعد از وى برادرزاده‌اش طاهر ، خان شد . در زمان اين طاهر خان ، قزاق ويران شد . بعد از وى برادرش بويلاش « 8 » ، خان شد ، اما قزاق در زمان بويلاش خان بيست هزار مانده بودند . بعد از سال نهصد و چهل وى نيز نماند . قزاق بالكل مستأصل شد و بالجمله از عهد ايسان « 9 » بوغا خان تا زمان رشيد خان 294 ( 51 پ ) ميان مغول و قزاق دوستى و آشتى بود اما رشيد سلطان « 10 » آن را بينداخت و اين احوال در تذكرهء رشيد خان مذكور خواهد شد ، ان شاء اللّه « 11 » العزيز « 12 » . ذكر ابتداى خانيت يونس خان سلطان ابوسعيد ميرزا ابن سلطان محمد ميرزا ابن ميرانشاه ميرزا « 13 » ابن امير « 14 » تيمور ، بر بنى اعمام خود غالب آمد . سمرقند را « 15 » از عبد اللّه ميرزاى شيرازى گرفت و خراسان را بعد از وفات ميرزا بابر قلندر 295 ابن ميرزا بايسنغر ابن ميرزا شاهرخ ابن امير تيمور « 16 » انتزاع نمود ، « 17 » و پادشاه عالىشأن بود . به ضبط و ربط او در نسل مير تيمور « 18 » پادشاهى

--> ( 1 ) . نب ، نت : حدى . ( 2 ) . نت : خانى . ( 3 ) . نب : + خان . ( 4 ) . نگ : + [ 66 - 1465 ] . ( 5 ) . نگ : + [ 34 - 1533 ميلادى ] . ( 6 ) . نت : - و بعد از برندوق خان . ( 7 ) . نت : - هزار . ( 8 ) . نگ : بريلاش . ( 9 ) . نت : ايسا . ( 10 ) . نت : خان . ( 11 ) . نگ : + فصل چهلم . ( 12 ) . نگ : - العزيز . ( 13 ) . نت : - ميرزا . ( 14 ) . نت : + ميرزا . ( 15 ) . نت : - را . ( 16 ) . نب : + را . ( 17 ) . نگ : + در خراسان . ( 18 ) . نگ : - و پادشاه . . . مير تيمور .